søndag den 11. august 2013

Low Carb pandekager

Jeg ved godt at jeg har truet med det længe, men vi er begyndt at spise mere low carb mad her i huset. Målet er at vi i løbet af rimelig kort tid kommer på 80/20, så der stadig er plads til at spise ude mm. uden at skulle medbringe madpakke for at overholde en kur. Vi er ikke på kur, vi vil bare spise mere sundt og sundt er for mig, der har PCO, lig med færre kulhydrater. Det faktum er desværre ikke til at komme udenom. Desværre - fordi jeg elsker kulhydrater, de hurtige stivelsesrige af slagsen, tak.



Men det kan nu lade sig gøre at spise rigtig dejlig mad hvor man slet ikke opdager at det ikke er fyldt med kulhydrater! Mit første forsøg med LC mad var naturligt nok pandekager. Amerikanske pandekager søndag morgen er trods alt ugens vigtigste måltid - eller hvad?
Jeg har afprøvet tre forskellige opskrifter nu. To som hele familien har godkendt, og en opskrift på almindelige tynde pandekager som var hæderlige at spise men som fik husets pandekagebager (min mand) til at bande og svovle i køkkenet fordi de ikke var til at arbejde med. De to gode opskrifter får i her:

Amerikanske pandekager (LCHF, glutenfri)
4 portioner.

6 æg
400 g flødeost (fuldfed - light dur ikke)

1 dl mælk eller kokosmælk
3 dl mandelmel (ikke malede mandler)
2 spsk. loppefrøskaller (Husk)

½ tsk. vaniljepulver
1 tsk. kardemomme (kan udelades)

2 tsk. bagepulver
lidt sødemiddel


Pisk æg, flødeost og mælk godt sammen.
Tilsæt de tørre ingredienser og sødemiddel og pisk igen til dejen er glat.

Lad dejen hvile i 5 minutter.
Bag pandekagerne på en pande ved middel varme.
(Oversat fra Svensk fra siden recept.nu)

...............................................

Amerikanske pandekager (Low Carb, glutenfri)

1 dl kokosfibermel
3 spsk sukrin
½ tsk. bagepulver
½ tsk. salt

½ tsk. vaniljepulver
6 store æg

½ dl smeltet smør
2 dl mælk

Smør eller olie til panden.

Opskriften er fra min favorit Low Carb Blog "All Day I Dream About Food". Efter aftale med Carolyn får i ingredienserne her hos mig oversat til dansk og med danske mål, men fremgangsmåden finder i på hendes blog HER.

..................................................

Den første opskrift giver nogle lidt tunge, fyldige og mættende pandekager. Nummer to er lette og minder mere om almindelige pandekager med mel i. Så det er lidt efter smag og hvilken retning man er til (low carb eller low carb high fat) og hvor meget protein man får ved siden af pandekagerne. Begge udgaver er godkendt af børnene!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv en hilsen!

Følg via Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...