onsdag den 3. juli 2013

Kokos makroner

Mmm.. de her makroner er altså bare gode! Jeg har flere steder set den super nemme opskrift på kokosmakroner, nemlig kokosmel og kondenseret mælk blandet sammen og ikke andet. Her har jeg dog lavet min egen version som er lidt mere omstændig, men også super lækker! Jeg lavede en stor portion, så for en gangs skyld var det ikke svært at holde familien væk så de ikke nåede at spise kagerne før de var fotograferet.


Jordbærrene var en anden historie.. de blev rationeret så jeg kunne bruge dem til pynt =)

Kokosmakroner:

360 g kokosmel
120 g mandler hakket mellemfint i foodprocessor (eller mandelmel, eller mere kokos)
½ tsk. vaniljekorn (eller 1 tsk. vaniljesukker)
1 nip salt
1 dåse kondenseret mælk
1 bæger æggehvide - 40 g (eller æggehviden fra et stort æg)

Mørk chokolade til pynt.

Bland det hele godt sammen, så al kokosmel er vådt. Sæt kokostoppe på bagepapir med to teskeer/dessertskeer. Bages ved 180 grader i ca. 8 minutter. Bagetiden afhænger meget af ovnen så hold godt øje med første plade, så får du tiden til de næste. Jeg bagte tre plader af denne portion.
Lad kagerne køle af på pladen mens næste pladefuld bages. Derefter sættes de på en rist til de er helt kolde. Dyp bunden af kagerne i smeltet chokolade.
Opbevares i en lufttæt beholder.

Tip: Kondenseret mælk kan købes i mange af de større supermarkeder bl.a. Føtex og Superbedst. Det er mælk og sukker der er kogt ind. Kondenseret mælk kan bruges til mange lækre ting, som Key Lime Pie, karameller, Bounty bar, müsli bar, Snickers tærte og meget mere. Har man ikke en butik i nærheden der sælger det, er der flere opskrifter på nettet der fortæller hvor dan man laver det selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv en hilsen!

Følg via Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...