torsdag den 20. december 2012

20.dec: Ægte pebernødder

I dag har vi bagt pebernødder. Ægte pebernødder!
Nu er det ikke for at fornærme hverken Karen Volf eller nogen anden, men de pebernødder der generelt sælges i butikkerne er brunkagekugler og har intet med peber at gøre!
Disse pebernødder er krydret med hvid peber og kardemomme og smager af god gammeldags jul!

 
Det er min dejlige tante og onkel der har lært mig at spise hvide pebernødder da jeg var barn og jeg bryder mig egentlig ikke ret meget om de "andre".
Opskriften her kommer dog fra et lidt overraskende sted, nemlig en matematikbog! I mange år har jeg undervist med den bog, så det er naturligt nok at jeg bruger opskriften. Men det er også fordi den er uhyre enkel og nem at lave, også for børn.

Pebernødder:

4 dl mel
100 g margarine
1 dl sukker
½ tsk st. kardemomme
½ tsk st. hvid peber
1 æg

Bland alle ingredienser sammen i en skål. Rør evt. til det ligner brødkrummer i en røremaskine og saml derefter med hænderne. Eller hak margarinen ud i melet og arbejd med hænderne til dejen samles. Vil dejen nødig samle sig kan du komme en lille smule vand i, men pas på at dejen ikke ender med at blive våd.
Tril små kugler af dejen og sæt på bagepapir.
Bages ca. 10 minutter ved 180 grader varmluft. Bagetiden afhænger af ovnen og størrelsen på pebernødderne, så hold øje med dem. Når de begynder at tage farve skal de ud med det samme.
Opskriften giver ca. 1 pladefuld, så gang gerne op hvis du skal have kager til hele julen =)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv en hilsen!

Følg via Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...