fredag den 22. juli 2011

Tortellini alla boscaiola

For en del år siden lå der en fantastisk god italiensk restaurant i Rødovre. Den er siden lukket og der ligger vist en Fakta nu. Vi kom der meget. Så meget at min forret blev bestilt når jeg kom ind af døren, idet ejeren, når han så mig komme, råbte "Foccacia pronto!" til køkkenet. Jeg spiste altid de to samme ting: Varm nybagt foccacia til forret (pizzabund med olivenolie, salt og rosmarin) og tortellini alla boscaiola til hovedret - sammen med resten af brødet. Det var føde for guder og tilmed billigt!

Heldigvis nåede jeg at spørge efter opskriften inden restauranten blev solgt og senere lukket. Men i får den (næsten) lige så råt som jeg - mængderne må i selv finde ud af hen af vejen!

Retten er lidt anderledes end mange boscaiola opskrifter idet der er tomat i og ikke ærter. Men god er den - i den grad. Derfor er billedet også taget mens det var i gryden. Når først det kommer på bordet forsvinder det lynhurtigt.


Torltellini alla Boscaiola:

Skær bacon i 1 cm brede strimler og steg i en dyb pande. Skær skinken (pålægsskinke) i tern og tilsæt dem. Kom skiveskårne champignon i og lad det hele stege lidt. Tilsæt hvidvin og lad det koge ind. Kom tomatpure og fløde ved. Imens koges tortellini efter pakkens anvisning. Lige før tortellinien er klar kommes der frisk basilikum i saucen. Den færdigkogte pasta vendes i saucen og trækker et øjeblik før retten sættes på bordet. Spises med godt brød til.

Jeg bruger en hel pakke af bacon, skinke og færdig skårne champignon (så er det superhurtigt) samt 1-2 glas hvidvin. Ellers varierer den præcise mængde og der er også forskel på om jeg bruger pure eller koncentreret tomat. Men det bliver altid godt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv en hilsen!

Følg via Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...