søndag den 29. maj 2011

Rabarber

Min rabarber var blevet for stor! Jeg er på kur, så der er ikke blevet bagt rabarbertærter som normalt. Derfor havde planten bredt sig ud over den lille buskbom hæk, som i teorien skulle omkranse bedet, men som i praksis forsvinder under rabarberens store blade hvert forår, og ud over surbundsbedet ved siden af, hvor små ynkelige hostaer og forpjuskede bregner er realiteten (og ikke den store imponerende urskov jeg forestillede mig da jeg plantede dem).


Så nu skulle der tyndes ud i rabarberne og der skulle ikke bages! Ok, naboen spurgte om jeg ikke skulle bage så det blev til en enkelt rabarber crumble. Men resten af stilkene blev sorteret efter tykkelse. De tynde og mellem blev renset og skåret og pakket i fryseposer, så der er til efterårets kager (når jeg forhåbentlig ikke længere er på kur). De store stilke var for grove til både bagning og kompot - så derfor blev de til saft!








Det blev til to gode flasker koncentreret rabarber saft. Mums!

Opskrift:

Rens rabarber stilkene og skær dem i 2 cm stykker. Kom dem i en stor gryde. Hæld vand i gryden til 2/3 af rabarberne er dækket af vand. Kog ca. 20 minutter. Si saften gennem en stof si. Rens gryden. Mål saften af og hæld den tilbage i den rene gryde. Tilsæt 250 g sukker pr. liter saft. Varm saften op så al sukker er opløst. Kog evt. ind. Tilsæt ½ tsk atamon pr. liter når saften er kølet lidt af (atamon virker ikke hvis den har været nær kogepunktet). Hældes på rene flasker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv en hilsen!

Følg via Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...